Thursday 1 December 2011

MENGAPAKAH GIGI PERLU DIJAGA

Tabiat penjagaan gigi perlu disemai dari sekarang. Selain perlu dibersihkan setiap hari anda juga perlu mengurangkan pengambilan makanan yang mengandungi gula berlebihan.

Mengapa kita perlu menjaga gigi supaya dalam keadaan baik? Selain berfungsi untuk menambah kecantikan, gigi juga bertujuan mengunyah makanan dengan sempurna. Ini bagi memudahkan perut menghadam makanan yang diambil. Gigi juga diperlukan supaya pertuturan menjadi lebih jelas. Gigi membantu lidah dalam membentuk sebutan sesuatu huruf.

Jika anda mempunyai nenek yang telah kehilangan gigi terutama pada bahagian hadapan, perhatikan pertuturannya,adahkah dia berjaya mengeluarkan sebutan huruf dengan jelas? Penjagaan gigi susu juga penting bagi memastikan gigi kekal yang tumbuh dalam susunan yang teratur. Jika gigi ssusu anda tercabut lebih awal daripada masanya, kemungkinan besar anda mengalami masalah gigi yang berlapis.

Dalam keadaan itu makanan yang diambil akan menghadapi masalah penghancuran makanan yang tidak sempurna. Ini memerlukan bahagian perut "bekerja lebih keras" untuk menghadamkan makanan sebelum ditukar menjadi tenaga.Selain itu gigi susu juga memainkan peranan untuk membentuk tulang rahang yang betul.

Pernahkah anda melihat rakan yang tidak mempunyai gigi yang lengkap terutama pada bahagian hadapan? Cuba bandingkan dengan rakan yang mempunyai set gigi yang lebih sempurna. Tidakkah mereka lebih menarik? Gigi merupakan "aksesori" untuk mencantikkan rupa paras kita. Ini terutamanya apabila anda tersenyum.

Klinik pergigian bukan sahaja menyediakan kemudahan rawatan untuk memeriksa gigi yang rosak malahan ia turut menganjurkan aktiviti pendidikan kesihatan gigi kepada anda. Dalam aktiviti itu, jururawat akan menunjukkan kepada anda kaedah memberus gigi yang betul. Pengetahuan ini penting kerana ia akan memastikan sisa makanan yang terlekat di celah gigi dapat dikeluarkan. Ini akan mengelakkan gigi anda daripada dijangkiti karies gigi.

Di samping itu pelbagai aktiviti yang menarik turut dijalankan seperti aktiviti mewarna, petunjukkan boneka, tayangan video dan permainan berunsurkan pendidikan kesihatan gigi. Aktiviti itu bertujuan memberi pendedahan awal kepada anda cara yang betul menjaga gigi supaya gigi anda dapat dikekalkan selama mungkin.

Ini juga untuk memberi pengalaman yang berguna dan untuk mengikis tanggapan selama ini klinik gigi merupakan suatu tempat yang menakutkan. Ibu bapa juga akan mendapat manfaat daripada aktiviti ini kerana penjagaan gigi bukan sahaja tertumpu kepada golongan kanak-kanak sahaja,penjagaan gigi memerlukan perhatian sepanjang hayat.


No comments:

Post a Comment