Saturday 3 December 2011

Aktiviti riadah dan rekreasi menyihatkan badan dan mengeratkan hubungan kekeluargaan


Riadah merupakan salah satu amalan gaya hidup sihat. Pada pandangan saya, riadah bermaksud menyihatkan badan dan menenangkan fikiran. Aktiviti riadah ini boleh dijadikan amalan mingguan keluarga.

Aktiviti riadah membolehkan kita mengisi masa lapang yang berfaedah dan tidak berfaedah. Contohnya kurang faedah adalah menonton televisyen,bermain permainan video,pergi ke kompleks membeli-belah,berbual-bual dan sebagainya. Masa cuti yang tidak diisi dengan aktiviti yang berfaedah akan merugikan kita. Dengan beriadah bersama keluarga kita pada masa lapang, banyak perkara berfaedah yang dapat kita lakukan contohnya berbasikal bersama-sama, berjoging di kawasan taman dan berkelah.

Aktiviti riadah bersama keluarga juga dapat merapatkan hubungan kekeluargaan. Semasa aktiviti ini dilakukan,ibu bapa boleh menggunakan masa ini untuk menasihatkan anak-anak tentang nilai murni yang baik dalam kehidupan seharian. Hubugan keluarga yang rapat boleh menjadikan sebuah keluarga yang dapat memupuk semangat perpaduan dan mengeratkan kasih sayang sesama ahli keluarga.

Aktiviti riadah juga boleh menjadikan badan kita sihat. Kalau badan kita sihat, kita boleh melakukan aktiviti harian dengan pantas. Jika badan kita sakit,kita perlu pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan.Hal ini menyebabkan pembaziran wang kerana kita terpaksa mengeluarkan wang untuk rawatan.

8 comments:

  1. wow wonderful

    ReplyDelete
  2. trimas, minta kebenaran untuk copy ya :)

    ReplyDelete
  3. Apa beza Rekreasi dan Riadah(Bermaksud bersenang-senang, bersantai-santai, berlibur-libur) sama saja, Rekreasi atau pinjaman Inggerisnya Recreation, kan bagus kalau kita banyak mengunakan Bahasa Melayu yang sesungguhnya. contoh tukar nama tempat "Pusat Riadah dan Liburan(Recreation and Vacation Center)

    ReplyDelete
  4. Antara Riadah :
    > Bersenam (Gimnasium)
    > Berenang
    > Sauna
    Yang mana patut didahulukan
    Terima kasih

    ReplyDelete
  5. i think this website can help 4r me

    ReplyDelete